×

Kruche faworki, czyli "pachnie" już Tłustym Czwartkiem


Faworki kruche

Dziś faworki wykonaniu mojego syna z moją małą pomocą. Moja noga nie pozwala mi jeszcze na długie stanie, więc pomoc dziecka nieoceniona he he
To przepis, który mam od mojej mamy.


  CIASTO NA FAWORKI:  
  • 450 g mąki pszennej
  • 5 żółtek
  • 1 czubata łyżeczka cukru pudru
  • szczypta soli
  • 1 łyżka spirytusu lub octu
  • 3/4 szklanki gęstej kwaśnej śmietany 18% – ok. 200 g



  DODATKOWKO:  
  • smalec lub olej do smażenia
  • cukier puder do oprószenia faworków




  WYKONANIE:  

Przesiać mąkę przez sitko, dodać żółtka, cukier puder, szczyptę soli, spirytus i śmietanę. Zagnieść ciasto, które przy pierwszym zagniataniu jest dość twarde, dlatego warto do tej czynności wykorzystać męża lub syna ( u mnie syn). Ciasto należy dobrze wyrobić do otrzymania gładkiej kuli. Odłożyć ciasto zawinięte w folię na 30 minut, by zmiękło i odpoczęło w temperaturze pokojowej. Po czasie leżakowania, ciasto dobrze wybić wałkiem, by w cieście pojawiły się pęcherzyki powietrza ok. 15 minut. Robimy to po to, aby wtłoczyć w ciasto jak największą ilość powietrza. Ciasto rozwałkowujemy, składamy, ubijamy wałkiem aby znów stało się cieniutkie, znów rozwałkowujemy, składamy, ubijamy itd. Po skończeniu ciasto owinąć folią spożywczą i schłodzić przez 30 minut w lodówce. Schłodzone ciasto podzielić na 4 części. Każdą część rozwałkować na suchej stolnicy na ok. 1 mm grubości -  max 2 mm, ale im bardziej cienkie faworki tym smaczniejsze i bardziej chrupiące. Części ciasta, które nie są w danej chwili wałkowane przykryć szczelnie folią, by się nie wysuszyły. Radełkiem lub nożem wykrajać prostokąty (np. o wymiarach około 12 x 3 cm). Każdy pasek naciąć wzdłuż pośrodku i jeden z końców przewlec przez otwór, formując w ten sposób chrust. Smażyć w gorącym tłuszczu, w temperaturze około 175 st. C, z obu stron, na złoty kolor. Odsączyć na ręczniczku papierowym. Z podanych wyżej proporcji wychodzi ok. 80 sztuk faworków. Faworki oprószyć cukrem pudrem.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © Sielskagosia , Blogger