SYRENKA, Stadion Narodowy i warszawskie bulwary
SYRENKA, Stadion narodowy
i warszawskie bulwary
Miejsce, w którym nigdy nie byliśmy, czyli przy Syrence nad Wisłą i bulwarach.
Mimo, iż tyle razy byliśmy w Warszawie, to nigdy nie trafiliśmy w to właśnie miejsce, dlatego też nasz czas wolny podczas wycieczki postanowiliśmy wykorzystać aby tu dotrzeć. Bulwary tętniły życiem. Zaskoczyła nas cała masa ludzi, którzy siedzieli na schodach bulwarów i bawili się pijąc piwo i wino, przesiadywali w restauracjach, które mieściły się na statkach, dzieci biegały po fontannach pod Pomnikiem Syrenki, ludzie jeździli na rolkach i spacerowali. Po prostu umieli odpoczywać. Miło było popatrzeć i odpoczywać razem z nimi.
Most Świętokrzyski
To bardzo charakterystyczny most w Warszawie, ponieważ jego konstrukcja jest podwieszana i wsparta na pylonie, na którym zaczepiono 48 lin podtrzymujących jego płytę. Jest widziany z wielu stron, a zatem zawsze wiadomo, w którym miejscu Warszawy się znajdujemy. Dodatkowo pięknie wygląda kiedy jest podświetlony. Most został otwarty 6 października 2000 roku. Łączy Powiśle z Pragą w okolicach Portu Praskiego. Most razem z wiaduktem ma długość 477 metrów, po dwa pasy ruchu w każdą stronę i dwa pasy dla pieszych i rowerzystów.
Pod Mostem Świętokrzyskim
Pomnik Syrenki na Powiślu
To pomnik znajdujący się nad Wisłą zaraz obok Mostu Świętokrzyskiego. Autorką rzeźby jest Ludwika Nitschowa. Jest to ostatni pomnik w Warszawie wzniesiony przed II wojną światową. Wykonany z brązu pomnik mierzy wraz z cokołem 4,5 metra. Syrena stoi na postumencie z piaskowca otoczonym fontannami. Jest ustawiona równolegle do nurtu rzeki. Jej prawa ręka z mieczem jest uniesiona, zaś lewa trzyma przy piersi wypukłą tarczę. Na tarczy widnieje orzeł w koronie i napis "Warszawa".
Most średnicowy
To most kolejowy na Wiśle w Warszawie znajdujący się na trasie linii średnicowej, zbudowany w latach 1921–1931 w celu połączenia Dworca Głównego z Dworcem Wschodnim. Most Średnicowy to główny most kolejowy w Warszawie. Jego osobliwość polega na tym, że jest przeznaczony wyłącznie do ruchu transportu kolejowego. To drugi most kolejowy w Warszawie. Na moście przebiegają 4 linie kolejowe, a jego długość wynosi 445 metrów.
Stadion Narodowy PGE
Z bulwarów bardzo ciekawie prezentuje się podświetlony Stadion Narodowy, który znajduje się za mostem kolejowym.
Most Poniatowski ("Poniatowszczak")
Most księcia Józefa Poniatowskiego łączy Śródmieście z dzielnicą Praga. z Pragą. Zbudowany w latach 1859-1864, miał sześć przęseł i 474 metry długości. Popularnie zwany przez warszawiaków „Poniatowszczakiem”. Oddany do użytku 6 stycznia 1914 r. na cześć rosyjskiego cara Mikołaja II, pierwotnie nosił jego imię. Rozpiętość mostu nad rzeką to 506 metrów, a kolejne 700 metrów żelbetowego wiaduktu rozciągało się nad nadwiślańską dzielnicą, czyli Powiślem. Szerokość mostu wynosiła 21,4 metra, z czego jezdnia stanowiła 14,8 metra. Przez most wiodły dwa pasy torów tramwajowych. Konstrukcja mostu opierała się na ośmiu przęsłach. Most zaprojektowali Mieczysław Marczewski i Wacław Paszkowski. Autorem oprawy architektonicznej mostu był znany twórca warszawskich budowli, takich jak Zachęta czy Politechnika Warszawska, czy wiele kościołów, Stefan Szyller. W roku 1915 wojska rosyjskie, wycofując się za Wisłę, zniszczyły górne części drugiego filara. Most odbudowano, ku dogodności i radości warszawiaków oraz przyjezdnych. W czasie powstania warszawskiego Niemcy wysadzili cztery przęsła mostu. Most został po wojnie odbudowany w nieco zmienionej i uproszczonej formie wg projektu Stanisława Hempla. Od 22 lipca 1946 r. służy mieszkańcom stolicy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz