×

Mój chlebek orkiszowo-gryczany


To nasz rodzinny chlebek z czasów, kiedy nasz syn był na przymusowej diecie bez laktozy i glutenu. Jednak tak bardzo go polubiliśmy wszyscy, że wciąż gości w naszym stole. Od razu jest mięciutki i wbrew pozorom skórka jest miękka a nie chrupiąca. Długo utrzymuje świeżość.

Składniki na bochenek 0,5 kg 
(ja robię z podwójnej porcji, bo mam dużą keksówkę):
  • 250g maki orkiszowej 
  • 100g mąki gryczanej
  • 250 ml szklanki ciepłej wody
  • 1 łyżka oleju
  • 1/2 łyżeczki cukru trzcinowego
  • 1 łyżeczka soli
  • pół kostki świeżych drożdży
  • 1/2 szklanki otrębów dowolnych ( ja daję żytnie)
Wykonanie:
Przygotowujemy rozczyn: w 100ml ciepłej wody rozkruszamy drożdże. Dodajemy drożdże i zasypujemy 3 łyżkami mąki orkiszowej. Przykrywamy ściereczką i odstawiamy w ciepłe miejsce, aby drożdże ruszyły. W dużej misce wymieszaj mikserem obie mąki, sól, dodaj wyrośnięty rozczyn, olej i pozostałą wodę. Ciasto wyrabiaj ok. 5-7 minut aż straci lepkość. Ciasto przelewamy do keksówki. Jeśli robisz z porcji powyżej, to wystarczy jedna nieduża, ale jeśli masz większą, to tak jak ja zrób podwójną porcję. Odstawiamy ciasto do wyrośnięcia w ciepłe miejsce na jakieś 30 minut. Po tym czasie nasz chlebek pieczemy w piekarniku nagrzanym do temperatury 200 stopni przez 45min. Po upieczeniu wyjmujemy z foremki i studzimy.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © Sielskagosia , Blogger