×

Cięcie tawuły... w marcu?



 
Wiosenne cięcie tawuły 


U mnie wielkie cięcie tawuł, a wierzcie mi mam ich trochę. A zatem i pracy przy nich miałam wiele. Mój syn tylko wywoził w kółko taczki z cienkimi gałązkami tawułek wprost na kompost. Cięłam je w półkule, aby się ładnie rozkrzewiły i jeszcze piękniej wyglądały kiedy odrosną. ... I kiedy już szczęśliwa uważałam, że to koniec to po wejściu do domu przypomniało mi się, że zostało jeszcze 5 sztuk. Upsss!


A kiedy dokładnie ciąć tawuły?

Główne, najsilniejsze cięcie tawuły  należy wykonać w marcu,

 tuż przed rozpoczęciem wegetacji. Możesz przeprowadzić ten zabieg na 3 sposoby:
1. Jeśli tawuła rośnie pojedynczo na rabacie lub w donicy, przytnij ją na wysokości 15-30 cm, starając się uzyskać kształt półkuli. 
2. Tawuły rosnące w rzędzie w roli obwódki tnij równo, wszystkie na wysokości 15-30 cm.
3. Jeśli tawuła ma pełnić funkcję rośliny okrywowej, a także w przypadku karłowych odmian (takich jak ‘Japanese Dwarf’ o docelowej wysokości ok. 30 cm), przytnij ją jeszcze silniej, na wysokości 5-15 cm. 

Niezależnie od tego, która z powyższych opcji zostanie wybierana, powinno się także usunąć wszystkie martwe i wyłamane pędy. U krzewów kilkuletnich i starszych, gęstych krzewów warto ponadto wyciąć u podstawy kilka najstarszych pędów. Wkrótce zastąpią je nowe, pełne sił witalnych. Podczas przycinania tawuły japońskiej nie musimy mieć żadnych skrupułów. Intensywne cięcie pobudza krzew do wytwarzania mnóstwa silnych, efektownie wybarwionych, młodych pędów, a jednocześnie sprawia, że roślina zachowuje zwarty pokrój i pięknie się zagęszcza. 



Tawuła tworzy pąki kwiatowe na tegorocznych pędach, więc silne cięcie pobudza ją do obfitego kwitnienia.

Cięta zbyt słabo lub zgoła wcale, utraci atrakcyjną półkulistą sylwetkę, przerzedzi się i będzie kwitła słabo.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © Sielskagosia , Blogger